Bangkok - Phnom Penh - Koh Rong - Kampot

30 november 2016 - Siem Reap, Cambodja

Bangkok, 18 november 2016. Gesloopt na een lange reis van ongeveer 15 uur komen we aan op Koh San Road. Half 4 in de middag kunnen we volgepakt en wel in de hitte opzoek naar Rambuttri Village, Ons thuis voor de komende 3 nachten. Hierna zullen we doorreizen naar Phnom Phen om herenigt te worden met Laura en Nienke. Omdat direct vliegen naar Cambodja geen optie was is Bangkok een te mooie tussenstop om snel voorbij te laten gaan.

Voor diegenen die het nog niet door hadden, wij (Anke & Rick) zijn vriendelijk verzocht dit keer voor het reisverslag te zorgen. Na snel onze spullen gedumpt te hebben op onze kamer gingen we snel opzoek naar het zwembad op het dak om even bij te komen van de reis. In de avond maar meteen Koh San Road op voor een hapje en een drankje. Na een flinke avondwandeling door hartje Bangkok moesten we de volgende dag vroeg op voor activiteit nummer 1: de Co van Kessel fietstocht. Een geweldige ervaring om de immense stad een beetje te ontdekken. Door China Town, kleine steegjes, winkeltjes en dwars door de bloemenmarkt fietsten we als een slinger achter onze geweldig enthousiaste reisleidster aan. Een leuk klein Thais vrouwtje die haar geluk niet meer op kon na het krijgen van gratis (kinder)vuurwerk. Zoals iedereen zegt: een aanrader.

De volgende dagen hebben we verschillende tempels, paleizen en monumenten bezocht. Hier werden we meteen geconfronteerd met de dood van (volgens Anke) Koning BoemBoem. Duizenden rouwende mensen kwamen vanuit het hele land naar het Koninklijk Paleis om een laatste eer te bewijzen aan hun held. Zeer indrukwekkend om te zien wat een 'vreemde'  voor deze mensen betekent. Het weekend hebben we afgesloten op de Skybar van het State Tower Hotel ook wel de Hangover Bar genoemd naar het 2de deel van de film opgenomen in Bangkok. Een geweldig uitzicht over de stad met haar duizenden lampjes. Vanaf de 63ste verdieping genieten van het uitzicht.. We kunnen ons ergere dingen bedenken.

Maandag was het dan zover: op naar Phnom Phen voor de rondreis door Cambodia. Ohja, en natuurlijk het weerzien met Laura en Nienke!!!! Bij het uitlopen van de gate werden we opgewacht door twee veel te bruine en blond geworden dames met naambordjes in de hand (beide bewust witte kleding aan). Stel dat we ze niet meer hadden herkend;). Achteraf was de keuze voor witte kleding in een drukke, vieze stad met uitlaatgassen niet één van onze beste ideeën. Omdat het nog vroeg was zijn we na dit leuke moment meteen doorgegaan naar de S3 gevangenis en de Killing Fields, een hele omschakeling na het leuke ontvangst en weerzien. In de gevangenis, wat voorheen een school was, werden gevangenen van de Rode Khmer gemarteld waar ze of overleden of werden overgebracht naar de Killing Fields waar executie wachtte. Door de vele foto's, het zien van de martelwerktuigen en vooral het horen van de verhalen van nabestaanden en overlevenden was dit een heftig begin van de dag. In de middag bracht onze persoonlijke Tuk Tuk driver ons naar de Killing Fields, net buiten stad. Hier rond te lopen is ontzettend indrukwekkend: na regenachtig weer komen er nog steeds botjes 'boven drijven'. Zelf hebben we dit ervaren door het zien van een gebit in de modder, een overblijfsel van de gruweldaden van de Rode Khmer onder leiding van Pol Pot.

Na deze heftige dag te hebben afgesloten met een heerlijke 'lokale' maaltijd' en een aantal drankjes zijn we vroeg ons bed in gedoken om de volgende dag met de bus naar Sihanoukville te rijden. Onze tussen bestemming op weg naar de tropische eilanden van Koh Rong.

Eenmaal aangekomen op het eiland Koh Rong hebben we onze spullen gedumpt in onze bungalows. Het was een flinke klim om bij onze hutjes te komen. Toen we de spullen achtergelaten hadden, zijn we wat gaan drinken en een hapje gaan eten. De eerste nacht in het hutje was vooral voor Anke en Nienke een ramp. Wij hoorden overal geluiden van knagende ratten en hadden een hele dierentuin aan insecten in ons hutje omdat we vergeten waren de lamp uit te zetten terwijl we gingen eten.

Dag twee hebben we een route door de jungle gelopen, waardoor we bij een mooi strandje uitkwamen. Hier hebben we de hele dag gezond en hebben we vast geoefend met snorkelen. De volgende dag hebben we een boottocht gedaan. Tijdens de boottocht hebben we gesnorkeld bij het eiland met de toepasselijke naam "Small Island", gevist, zijn we naar Long Beach gegaan, dat maar liefst 7 kilometer lang was en hebben we hier de zonsondergang gezien. Het vissen ging bij ons vieren niet zo goed. Anderen daarentegen hebben genoeg vis gevangen om op de BBQ te leggen en vervolgens met z'n allen op te eten. Tot slot zijn we naar een punt gegaan waar we lichtgevende plankton hebben gezien. Wanneer je in het water gaat en met je handen heen en weer beweegt zie je allemaal lichtgevende groene puntjes om je heen. Vooral de sterrenhemel was erg mooi, we hebben nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien.

De volgende dagen hebben we vooral lekker gechillt op de mooie zandstranden, helaas samen met 1000en zandvlooien. En oja, niet te vergeten, we zijn zeker wat andere dieren tegengekomen op dit eiland. Of nouja 'we', Laura en Rick zijn wat dieren tegengekomen, namelijk een mega hagedis en een slang van 1,5 meter! Nienke en Anke vonden het heel vervelend dat zij hier niet bij waren. Slapen in een bungalow op palen in de jungle was al met al wel een bijzondere, maar toffe ervaring.

Na 5 dagen op het prachtige, natuurrijke, tot nu toe nog niet volgebouwde Koh Rong te zijn geweest zijn we doorgereisd naar Kampot. Hier hebben we twee scooters gehuurd. Met deze scooters zijn we naar het weeshuis gereden. Het weeshuis, genaamd CPOC Wonderfulland wordt gerund door Kim Bolck uit Beek en op uitnodiging van haar konden we daar een kijkje nemen. Ze heeft ons verteld over hun werkzaamheden en wat zij tot nu toe al gerealiseerd hebben, erg indrukwekkend en wat een goed werk! We hebben gespeeld met kinderen waarvan we dachten dat het weeskinderen waren, even later bleken dit gewoon de buurtkindjes te zijn, wat het natuurlijk niet minder leuk maakt. Bij het weeshuis en de arme gezinnen die door het huis worden ondersteund was veel vraag naar shampoo en de kinderen vinden ballonnen erg leuk. Dus zo goed als wij zijn hebben wij 200 ballonnen en zo'n 400 shampootjes gekocht. Voor ons een kleinigheidje maar voor hun van grote waarde. Kim en haar man waren er erg blij mee en de kinderen ook, wat ook op de foto te zien is. We hebben hier geslapen en zijn de volgende ochtend vroeg weer terug gereden. Op zo'n 30 kilometer van Kampot af knapte de band van de scooter waar Nienke en Anke op reden. Na lang wachten werden we opgepikt met een busje die Anke en Nienke, inclusief scooter in de kattenbak, terugbracht naar Kampot. Na lang zeuren hebben we een nieuwe scooter gekregen, waar we  niet voor hoefden te betalen en wilden we naar Bokor mountain, een heel mooi uitkijkpunt. Halverwege de berg ging de tweede scooter van Anke en Nienke (weer) kapot. Dit keer konden we niet meer remmen en blokkeerde het stuur. Twee vrij essentiële dingen als je op een berg wil rijden. We hebben besloten heel rustig (10/15 km/ph) weer naar beneden te gaan. Laura en Rick hebben de anderhalf uur durende tocht naar boven wel kunnen maken en aan de foto's te zien was het een héél mooi uitzicht.

Aan het eind van de middag zijn we naar Phnom Penh gebracht met een zeer luxe taxi en zijn we vervolgens met de nachtbus naar Siem Reap gegaan. Hoe chill was dit, we zijn allemaal meteen in slaap gevallen en werden wakker toen we in Siem Reap waren.

1. Felix en Marian:
    30 november 2016
    Fijn dat we zo op de hoogte blijven.zo leuk!nog heeeel veeel plezier samen. Gr. F en m
  2. Rosan:
    30 november 2016
    Hahah nienke en anke en een hoop insecten.... dat moet hilarisch geweest zijn
  3. Thea:
    1 december 2016
    Wat een geweldige mooie verhalen,ik kijk er steeds weer naar uit
    Allemaal nog een fijne vakantie
    gr Thea