Pai - Koh Lanta - Bangkok

8 januari 2017 - Beek Gem Montferland, Nederland

Na een erg bochtige rit van Chiang Mai naar Pai, waar Nienke blij was met het bestaan van reistabletten, kwamen we aan bij ons luxueuze bungalow. Althans, zoiets hadden we gedacht. In werkelijkheid bleek het een open hutje te zijn waar het matras op pallets lag en we geen eigen badkamer hadden. Dat werd dus back to basic en weer met de wc rol onder de arm over het terrein. Achter ons hutje was een schuur waar het klonk alsof er varkens werden geslacht. Gelukkig bleek het achteraf om een doorvoerplek te gaan, maar het lawaai was er niet minder om. Het zwembad van het hostel paste ook erg bij de stijl van ons hutje. Een opblaaszwembadje dat niet zal misstaan in de meeste Nederlandse achtertuinen. Wat ons wel verbaasde is dat ze dan wel weer overal wifi hadden! De stroom is ook maar één keer uitgevallen, helaas wel toen Laura net onder de douche stond. Gelukkig kwam Nienke snel to the rescue met een zaklamp om Laura te bevrijden uit het donkere hok. Verder bestond ons hostel uit veel hippies met prachtige gekleurde kleren, dreadlocks en blote voeten, grappig om te zien hoe iedereen zo zijn eigen stijl heeft.

In Pai hebben we eigenlijk alles per scooter gedaan. De omgeving van Pai is zo mooi, dat het de moeite waard is om gewoon een scooter te huren en rond te crossen. Je valt van de ene verbazing in de andere, zo mooi! Zo heeft de scooter ons op een koude ochtend via prachtige wegen naar de hotsprings toe geleid. Het water was zo heerlijk warm en de omgeving erg rustgevend. De lokale bevolking komt hier om zichzelf even grondig te wassen. Voor deze mensen een goed en warm alternatief, voor hun eigen hoogstwaarschijnlijk koud water kraan thuis. Daarna zijn we via een uitzichtpunt doorgereden naar de Lot Cave, een grotten stelsel waar we doorheen werden geleid door een vrouw met een petroleum lamp, verder was er geen verlichting aanwezig. De grotten waren prachtig en met wat fantasie kon je er allerlei figuren in zien. Er was zelfs een tekening uit de oertijd. In de laatste grot zijn we met een bamboe vlot, in het gezelschap van duizenden vleermuizen, over een rivier gevaren. Het was heel bijzonder om richting de opening van de grot te varen en het steeds lichter te zien worden. De terugweg op de scooter was het erg koud en waren we blij met ons hutje, waar we een hele dikke deken hadden.

De dag erna zijn we met een scooter naar een waterval gereden. Doordat het geen regenseizoen was stond de waterval zo goed als droog maar dat maakte de omgeving en de stenen er niet minder mooi op. Onze top scooter wist de weg richting de waterval beter te beklimmen dan een 4x4 truck die we tegenkwamen. Na de waterval was het tijd om door te rijden naar de Pai Canyon. Onderweg konden we het niet laten om te stoppen bij Strawberry land, een restaurantje waar alles in aardbeien thema was aangekleed. Hèt paradijs voor de fotograferende Chinees ( en twee gekke Nederlandse meisjes). Aangekomen bij de Pai Canyon kwamen we er al gauw achter dat het wandelen daar wel een uitdaging zou worden. Er stonden nergens bordjes met een wandel route dus we moesten zelf maar wat verzinnen. Bij de eerste enge, smalle paadjes hadden we al snel bedacht dat we voor onze eigen veiligheid maar geen lange route moesten gaan lopen in de brandende zon. Het was er overal super mooi, maar bij iedere stap kon je in een afgrond vallen. Laura dacht wel even op een mooie plek te gaan staan voor een foto. Eigenwijs als ze is, en na meerdere waarschuwingen van Nienke besloot ze toch voor het perfecte plaatje te gaan. Daar gleed Laura uit en kon ze zich op magische wijze toch nog ergens aan vast houden. Dat was schrikken en vanaf toen zou Laura altijd luisteren naar de wijze raad van mama Nienke.

In Pai worden ’s avonds de straten afgesloten en komen er tientallen eet- en drinkkraampjes te staan met veel en gevarieerd eten. Er hangt dan een super leuke sfeer waarin iedereen opzoek is naar hun avondmaaltje en ondertussen rustig aan het kijken is naar souvenirtjes. Tel daar wat hippies bij op in kleurrijke kleren, wat muziek en dansende  mensen en je hebt een goed beeld van Pai.

Na twee dagen rond te hebben gereden op onze scooter besloten we dat we wel een relax dagje hadden verdiend. We zijn naar een luxe resort gereden waar we tegen een kleine vergoeding de hele dag in alle rust konden gaan liggen. Met uitzicht op de groene heuvels en aan het eind van de dag een oude hippie mevrouw die al gitaar spelend ratslagen aan het maken was, was onze relax dag compleet. Op de terugweg hadden we nog een dilemma die je in Nederland nooit zou hebben, mag je een olifant inhalen en moet dit dan rechts of links?

Onze laatste dag in Pai hebben we onszelf uitgedaagd en hebben we een lesje Mai Thai boksen gedaan. Een twee uur durende bootcamp door een oud profbokser die zelfs in Nederland wedstrijden heeft gebokst. Na wat oefeningen voor de spiegel konden we eindelijk tegen onze trainer aan gaan slaan en trappen. Wat een heerlijk gevoel gaf dat! Na het sparren was het tijd om wat conditie en spierkracht oefeningen te doen met afsluitend een rondje buikspieren. Ondanks dat het die dag 38 graden was hebben we ons er aardig doorheen geslagen en vonden we het allebei super leuk! De spierpijn en blauwe plekken zagen we de volgende dag wel weer (en gelukkig viel dit mee).

Na Pai was het tijd om door te gaan naar de Thaise eilanden. Er zijn veel eilanden en met al het slechte weer in het zuiden was het een lastige keuze welk eiland het moest worden. Na een luxe vlucht vanuit Chiang Mai naar Phuket hebben we de boot gepakt naar Koh Lanta. Daar hadden we een hele leuke bungalow vlakbij het strand met hele vriendelijke eigenaar. De eerste dag hebben we op long beach gelegen. Het langste strand van Koh Lanta (4 km) en omgeven door heel verrassend allemaal dennenbomen. Zo hadden we toch een stukje Montferlands bos bij ons. Die dag was het een gevoelstemperatuur van 44 graden en waren we erg blij dat de zee een beetje verkoeling kon bieden. Om 15.00 kwam die verkoeling ook uit de lucht in de vorm van een stortbui.’s Avonds was er een feestje aan het strand. Dit bleek vooral techno muziek te zijn en ondanks de mooie locatie was het toch, door de muziek, niet helemaal ons ding.

De tweede dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we over het eiland gaan rijden, via allemaal  prachtige strandjes naar het National park. Het rook daar precies hetzelfde als in Burgers bush. In het park stond een vuurtoren op een klif en had je vanuit daar prachtig uitzicht op de baaien. Overal in het National Park liepen apen die erg slim waren en gericht op alles wat toeristen bij zich hadden. Ze keken in alle vakjes van de scooters of daar nog iets te eten in lag. Ook onze scooter bleek bij onze terugkomst niet onaangeraakt gebleven. De muntjes uit ons voorvakje lagen verspreid op de grond en onze kaart lag ook naast de scooter. De mogelijke dader zat bijna lachend naar ons te kijken vanuit zijn veilige plekje op het stroomdraad.

De dag erop zijn we nog even teruggegaan naar een verlaten strandje dat in een baai lag verdekt tussen de jungle. Het was daar heerlijk rustig en het water super helder. Je hoorde alleen de zee en de wind. Op de terugweg hebben we de Toppy bar ontdekt. Een bar met zwembad op een berg waar we vandaan super mooi uitzicht hadden op twee stranden, een heerlijk plekje om al het strand zand van je af te spoelen. ’s Avonds zijn we naar een barretje geweest met live muziek en een vuurwerkshow op het strand.

Vanuit Koh Lanta hebben we een snorkeltrip gedaan naar Koh Rok. Daar leeft Nemo echt in een anemoon, net als in de film! De zee was er heel helder, de onderwaterwereld prachtig maar het weer de hele dag regenachtig. Wat hebben we ons weer verbaasd over de Chinezen die het water in gaan met reddingsboeien, bandjes en vesten. Eerst dachten we dat dit voor de kinderen was maar dit bleek gewoon voor de volwassenen te zijn. Met al hun kleren aan duiken ze het water in, stel je wordt toch bruin he!

Na Koh Lantha zijn we teruggegaan naar Phuket. Helaas was Nienke ziek en moest Laura alleen Phuket gaan verkennen. Nienke bleek gelukkig niks gemist te hebben. Overal waren dikke russen die al vanaf de vroege ochtend aan het bier zaten. Laura heeft lang moeten lopen om überhaupt ergens fatsoenlijk te kunnen ontbijten en op het strand zou ze door kunnen gaan als Spanjaard tussen alle mega witte Russen, die haast niet zichtbaar waren op het witte strand. Overal stinkt het in Phuket en voor een shotje botox of latex pakje hoef je maar een klein stukje te lopen. Phuket is volgebouwd met dikke resorts.

Vanuit Phuket zijn we in een uurtje naar Bangkok gevlogen en konden we gelukkig al gelijk in onze hotelkamer. Ons hotel had een zwembad op het dak wat met de hitte in Bangkok geen overbodige luxe is. Daar hebben we de eerste dag goed van genoten. ’s Avonds zijn we naar een skybar gegaan. Dit was de skybar die te zien is in de film the Hangover. Vanuit de skybar had je prachtig uitzicht over de stad én gratis pistache noten, onze avond kon niet meer stuk! Met onze sneakers onder onze nette jumpsuits waren we lichtelijk underdressed en genoten we van ons water. Het water was het goedkoopst dat op de kaart stond en was alsnog 12 euro, maar dan had je wel water uit de Schotse hooglanden!

Op eerste kerstdag hebben we met onze kerstmuts op de beroemde Co van Kessel fietstour gedaan door de stad. Je fietst dan door de smalste straatjes, bijna door woningen heen en je komt op plekken waar geen auto kan komen. We fietsten door Chinatown en daar kon je gewoon op straat de haaien vinnen kopen. Een hele leuke ervaring om zo de stad te zien. Na de fietstocht hebben we de uitlaatgassen weer van ons afgewassen in het zwembad, sorry andere gasten! ’s Avonds wilde we eigenlijk op stap gaan maar omdat Nienke graag in de buurt van een wc wilde blijven besloten we gewoon op verschillende plekjes wat te gaan drinken. We zijn door Koh San Road gelopen waar we meerdere malen uitgenodigd werden voor een pingpong show, eigenlijk waren we hier erg benieuwd naar maar om nou met zijn 2en in een tuktuk te stappen zonder de bestemming te weten leek ons beide niet zo’n goed idee.

De aller aller laatste dag van onze reis stonden we op met een dubbel gevoel, wat is het allemaal snel gegaan en wat hebben we veel beleefd. De laatste dag genoten we nog van de zon aan het zwembad en wilde we eigenlijk nog naar het koninklijk paleis, helaas was die al gesloten. Als alternatief zijn we naar Siam Square gegaan. Een mega groot winkelcentrum waar je echt alles kan krijgen wat je zou willen. In onze verbeelding was het een beetje New York, maar dan net iets kleiner. Voordat we er met onze taxi weer uit waren, waren we zo een half uur verder.

En zo komen we aan het eind van ons laatste verhaal. We hebben allebei super genoten. We hebben ons veel verbaasd, veel indrukken opgedaan en vooral onze verwachtingen overtroffen. Al hadden we vaak geen zin om de verhaaltjes te schrijven, achteraf zijn we er toch wel erg blij mee. Een leuke herinnering voor later. Iedereen bedankt voor het lezen en we hopen dat we jullie door onze verhaaltjes een beetje hebben mee kunnen laten reizen.

1. Janny Kruidhof:
    8 januari 2017
    Enorm bedankt dames voor jullie ervaringen en belevenissen. We hebben er van genoten. Hoe is het om weer in Loerbeek te zijn? Wel een cultuurshock denk ik. Sterkte met de overgang.
  2. Thea:
    8 januari 2017
    Heel erg bedankt voor jullie mooie verhalen ,ik heb er van genoten