Siem reap - Chiang Mai

13 december 2016 - Chiang Mai, Thailand

Vanuit Phnom Penh zijn we met de hotelbus naar Siem Reap gegaan. Een hotelbus klinkt heel luxe maar dat was het niet, maar toch, wat een uitvinding! We zijn allemaal in Phnom Penh in slaap gevallen en tegen de tijd dat we wakker werden gemaakt dachten we een toilet pauze te hebben. Bleek het toch zomaar ineens 7 uur later te zijn en waren we al aangekomen in Siem Reap. Waarom hadden ze dit in heel Vietnam niet? Dat had ons veel slapeloze nachten en helse ritten bespaard, leerpuntje voor de Vietnamezen.

De eerste dag in Siem Reap hebben we genoten van ons iets luxere hotel met zwembad op het dak, heerlijk! 's Avonds zijn we met zijn vieren de stad in gelopen en hebben we wat gegeten bij de Pubstreet, een hele gezellige straat met allerlei kroegjes en restaurantjes waar op sommige momenten de muziek op standje gehoorbeschadiging staat.

De volgende dag wilde de lovebirds graag een dagje met zijn tweeën op pad en hebben we ons opgesplitst. Rick en Laura hebben samen 44 kilometer gemountainbiket door de countryside van Siem Reap. Onderweg zijn ze veel lieve zwaaiende kindjes tegengekomen en een iets minder lieve slang die even de weg kwam over kronkelen. Na een douche hadden ze nog steeds allebei zwarte nagels van al het stof en de viezigheid onderweg. Nienke en Anke hebben een dag Siem Reap zelf verkend en zijn met de tuk tuk de hele stad doorgereden. Onderweg zijn ze gestopt bij o.a. een pagoda, een kleine killingfield en bij een een grote groep vleermuizen. Terwijl Nienke het woord van God te horen kreeg besloot een vleermuis dat hij het niet meer binnen kon houden, resultaat, een dikke klodder bij Nienke op haar rug. Gelukkig was Annie daar om dit vieze klusje schoon te maken. Na dit vervelende incident hadden ze wel een massage verdiend!

Siem Reap is DE uitvalsbasis voor mensen die naar Angkor Wat willen. Dit was ook ons hoogtepunt van Cambodja. We hebben de zon zien opkomen boven de tempel en zijn daarna met de tuk tuk naar alle andere tempels gereden. Alles was zo immens groot en mooi gemaakt dat je je haast niet kunt voorstellen dat hier vroeger mensen hebben gewoond en geleefd. Helemaal bijzonder was dat de tempels allemaal in jungle gebied liggen dus naast de prachtige tempels waren er ook super grote bomen die het allemaal nog indrukwekkender maakte. Rondom de tempels liepen ook monniken rond. Die zijn tegenwoordig ook met hun tijd mee gegaan, te zien aan mobiele telefoons, hippe zonnebrillen etc.

Op onze laatste dag met zijn vieren in Cambodja hebben we de floating village bezocht. Onze tuk tuk chauffeur was meneer Smey. Een slimme jonge man die eigenlijk graag had willen gaan studeren maar vanwege het grote gezin waaruit hij komt was dit niet mogelijk. Daarom heeft hij besloten een eigen tuktuk bedrijfje te beginnen. Hij had alles erg professioneel aangepakt en je zag echt dat hij er moeite in wilde steken. De floating village waren allemaal huizen op hele hoge palen in het midden van de rivier. Onvoorstelbaar dat mensen hier kunnen leven. Totaal afhankelijk van hun eigen bootje en elkaar. Ze houden hier geen varkens en koeien, maar krokodillen op hun boerderij. Gek om zo ineens langs een kooi in het water te varen waar tientallen krokodillen in zitten. Na het bezoek aan de floating village zijn we doorgevaren langs een floating forrest waar allemaal bomen in het water stonden met uiteindelijk het Tonle meer als einddoel. Op de terugweg wist Mister Smey ons van alles te vertellen over de Khmer Rouge en wat dat regime heeft betekend voor Cambodja en zijn familie. Zo is zijn opa overleden op een killingfield en werden mensen die te zwak waren om te werken vermoord in een rivier waar nu het hele dorp aan het vissen is. Gekke tegenstellingen allemaal.

Helaas zijn de twee weken Cambodja met Rick en Anke echt voorbij gevlogen en was het alweer tijd om afscheid van ze te nemen. Gek hoor, weer met zijn tweeën door reizen!

Wij hebben vanuit Siem Reap de bus gepakt naar Bangkok om daar 's avonds de nachttrein te pakken richting Chiang Mai, een stadje in het noorden van Thailand. De nachttrein op zich was een hele belevenis. Nadat het personeel ongeveer 20x voorbij was komen lopen om te vragen of we "orange juuuuuuuice" wilde hebben werden onze bedjes uitgeklapt en konden we heerlijk gaan slapen. De bedjes vielen ons erg mee en we werden allebei erg uitgerust wakker door de wel bekende stemmen van het personeel, die blijkbaar nog steeds niet van hun orange juice af waren.

Aangekomen in Chiang Mai zijn we direct naar ons hostel gegaan. Chiang Mai heeft in de 'old town' die omringt is door oude stadsmuren erg veel indrukwekkende tempels. Dezelfde dag hebben we alle tempels bezocht. Sommige van deze tempels waren ontzettend groot en indrukwekkend. De een was nog gouder dan de ander, wat bijna pijn aan je ogen deed. Na deze dag hebben we wel besloten dat we genoeg tempels hebben gezien in onze reis, en dat we toch wel een beetje 'tempelmoe' zijn nu, ondanks de schoonheid van de meeste tempels. De eerste avond in Thailand kwamen we er al snel achter dat we allebei het Thaise eten wel heel erg lekker vonden (in tegenstelling tot het meeste lokale eten in Vietnam en Cambodja). Dus de eerste avond in Chiang Mai moest er ook Thais gegeten worden bij een lokale foodcort. Hier hebben we heerlijk gegeten tussen de lokale mensen. Ook hebben wij hier onze eerste bananenroti gehad, die we vanaf die dag tot nu toe nog elke dag gegeten hebben. We zijn verliefd.

De volgende dag hebben we geziplined in de jungle van Chiang Mai. We hadden al veel goede verhalen hierover gehoord, maar de uitzichten die we daar hebben gezien waren adembenemend. De langste zipline was 1000 meter en deze ging dwars door de jungle en ook zijn we van een rollercoaster afgegaan die 1,1 km lang was. Dit was toch wel een van de hoogtepunten van onze reis tot nu toe. De adrenaline die we voelden, wauw! Die avond hebben we eerst gegeten op een wat toeristische foodcourt, wat ook super lekker was. Daarna hebben de beruchte Chiang Mai 'Ladieboyshow' bezocht. We wisten eigenlijk niet zo goed wat we moesten verwachten, maar het was echt hilarisch! Er is geen man in de zaal bespaard gebleven en de ladyboys gingen flink los. En we moeten eerlijk bekennen, we waren toch wel jaloers op de figuurtjes die ze hadden. Ze waren allemaal super slank en gespierd! En de meeste waren nog vrouwelijker dan wij ons de hele reis hebben gevoeld.

Dag 3 in Chiang Mai hebben we een olifantenreservaat bezocht. Van te voren goed gegoogled waar de olifanten goed behandeld werden, maar ja, je weet natuurlijk nooit hoe het er in het echt aan toe gaat. Het olifantenreservaat die we hebben bezocht had in ieder geval goede recensies en er werd niet gereden op de olifanten door toeristen. De olifanten die in dit reservaat leven, zijn allemaal weggehaald uit circussen, of bij boeren die niet de hele dag voor hun olifanten konden zorgen of uit kampen zijn gehaald waar wel op olifanten werd gereden. We kregen allereerst traditionele kleding aan voor het hele gevoel en zodat de olifanten sneller aan je gewend zijn omdat elke toerist deze trui aantrekt. Er waren op die dag ongeveer 20 olifanten, waarvan de jongste 1 maand was. Deze was echt zo schattig, maar werd ook goed beschermd door de moeder (en de rest van de olifanten). We hebben ze eten gegeven, geknuffeld en gewassen. Wat een mooie beesten zijn het, maar ook wel heel indrukwekkend, waardoor je soms naar achteren springt, zodat je niet overlopen wordt.

In Chiang Mai kan je ook goed stappen, er zit een leuke club, genaamd 'Zoe in Yellow', waar we die avond zijn geweest. Erg leukl

De laatste dag hebben we helaas vooral binnen doorgebracht doordat we ons visum met 7 dagen moesten verlengen. Dit verlengen duurde iets langer dan gepland en we zijn er achtergekomen dat het hier bij de overheid er niet anders aan toe gaat dan in Nederland. Echte ambtenaren..Ze waren zo moe van hun harde werken dat ze met zijn alle wel een uur lunch pauze hadden verdiend. Jammer dat dat net moest gebeuren terwijl wij vooraan in de rij stonden. Gelukkig werd deze dag toch nog iets beter, doordat we 's avonds een Thaise kookcursus hadden. We gingen eerst naar de markt waar ze ons hebben geleerd over de Thaise kruiden, groenten en fruit en daarna hebben we allebei 4 verschillende gerechten gemaakt. Deze gerechten waren onder andere: Pad Thai, papayasalade, kokosnootsoep met kip en springrolls. Super leuk om zo wat te leren over de Thaise keuken en het eten mochten we allemaal zelf opeten, wat natuurlijk ook geen straf was. Het lekkerste Thaise eten tot nu toe.. al zeggen we het zelf. En wat een lieve mensen allemaal! Trouwens, alle mensen hier in Thailand zijn zo oprecht vriendelijk en ze glimlachen allemaal van oor tot oor.

Dit was Chiang Mai! Momenteel zijn we in Pai, maar voordat we hier iets over kunnen schrijven, moet eerst alles nog even bezinken. Wat we hier allemaal zien.. we kijken onze ogen uit. Het hippiegehalte is hier erg groot, en voor ons, als nuchtere Nederlanders, heeft dit even tijd nodig.

Sawatdee-kha!

1. Felix en Marian:
    13 december 2016
    Jullie reis loopt langzaamaan teneinde ,maar als we jullie reisblog lezen, kunnen we concluderen dat jullie alleen maar hoogtepunten hebben meegemaakt; wat een geweldige ervaringen ,die jullie je hele leven lang niet meer zullen vergeten en waar altijd met ontzettend veel plezier aan teruggedacht zal worden.En al die schitterende foto's die jullie daarmee zullen helpen.
  2. Janny kruidhof:
    14 december 2016
    Geweldig dames om jullie reisverhaal te lezen met die prachtige foto's. Bedankt hoor en geniet nog lekker en sterkte straks bij de terugreis en de cultuurshock hier.